“Alweer een managementboek? Alles is toch al geschreven over ondernemerschap?”, zei een oude schoolvriend. “Wat voegt weer een nieuw model nou toe?” vroeg een cursist tijdens de ondernemerstraining. “Ik heb zo veel managementmodellen zien komen en gaan! Modellen zijn even hot, blijven een paar jaar en dan zijn ze weer weg.” vertelde een bekende Nederlandse managementgoeroe mij op een event toen ik mijn idee bij hem toetste.
De concurrentie is ook moordend. Ik zit in een ‘red ocean” van theorieën, methodes en modellen met veel bedrijfsadviseurs, consultants, business coaches en docenten. Waarom zou ik dan nog een boek schrijven over ondernemen? Oeps, dat is slikken. Goeie vragen en opmerkingen die me aan het denken zetten. Wat maakt mijn idee, een model – dat ik de “Ondernemers Vlieger” noem, uniek en onderscheidend en vooral ook nog eens praktisch toepasbaar?
Mijn antwoord: in het model zit dertig jaar werkervaring, studie en onderzoek én mijn ervaringen met ondernemers en hun bedrijf. Ik voerde talloze adviesgesprekken met grote en kleine bedrijven, in goede en slechte tijden, in allerlei verschillende branches (van automobiel tot landbouw, van retail tot innovatieve startups), in alle levensfases. Combineer dat met mijn nieuwsgierigheid en interesse in mensen en bedrijven en mijn drive zaken te verbeteren en je krijgt: de Ondernemers Vlieger.
Wat maakt mijn boek anders?
Doordat ik zoveel verschillende ondernemers heb gesproken, over hoofd en bijzaken, blinde vlekken en wat hen echt bezighoudt en waar het vastloopt, kwam de essentie als vanzelf boven water. En die is verrassend eenvoudig. In essentie gaat het model om twee zaken: de mens die de touwtjes in handen heeft van een vlieger. Die vlieger staat voor de onderneming. Zo eenvoudig dat je afvraagt; wat zit daar onder? Wat zijn de knoppen voor ondernemen waarbij je als ondernemer als een DJ aan het mengpaneel zit?
Wat zijn de voordelen?
- Het model start bij het belangrijkste: de mens. Wie ben je in de kern? Waar gaat je hart sneller van kloppen? Daarna komt in lijn met wie jij bent, de onderneming, jouw verlengstuk met hulpstukken als marketing en financiën. Een bijzonder hoofdstuk wijd ik aan het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk ondernemerschap. Dat verschil is heel groot. Daarom heb ik in dit hoofdstuk zeven hordes voor vrouwen beschreven en hoe je die tackelt.
- Resultaat: Het model stelt je vragen over hoe je resultaten behaalt: duurzame resultaten op het gebied van People, Planet en natuurlijk Profit.
- Inhoudelijk toont het model alle aspecten van ondernemen. Het is een soort alles-in-een pakket, een soort Google maps voor Ondernemerschap: Van mens tot marketing, van financiën tot verandermanagement, van risicomanagement tot duurzaamheid. Alle knoppen zijn aanwezig waar je aan kunt draaien.
- Praktisch: Alles is gericht op doen, want ondernemers zijn vooral doeners. Het model is een doemodel, geen denkmodel met theoretisch ballast. Ik krijg terug dat mijn methode toegankelijk en toepasbaar is. Klanten gebruiken het boek als werkboek. Bij elk hoofdstuk kun je de vraag stellen: “Wat betekent dit voor mij en mijn bedrijf?” De trainingen over de Ondernemers Vlieger scoren gemiddeld een 8,5.
- De vorm van het model spreekt mij persoonlijk aan. Dit visuele aspect draagt bij aan het gebruik van het model. Overzichtelijk. Eenvoudig. Krachtig.
Ik geloof in ondernemers als mensen van de toekomst. Ondernemers zijn een bijzonder slag. Het zijn energieke hotspots die houden van vrijheid. Ze zijn veerkrachtig, ideeënrijk en willen graag groeien. Zij zijn de gangmakers in het leven, de bouwers van de toekomst. Als het hen voor de wind gaat, gaat het ons allemaal voor de wind.